Ett längre stopp på dykparadiset Bonair innan vi lyfter Elixir på Curracao och åker hem

  • av

Det tar oss lite drygt tre dygn att segla från Martinique till Bonair där vi har bokat hamnplats i marinan 30 april. Vi har då tillryggalagt 467 M under 75 timmar. Mestadels blev det en behaglig segling med medvind och lite medström. Bonair visar sig vara en fantastisk ö att snorkla och dyka vid. Efter några dagar i marinan flyttar vi ut till en boj. Helt underbart att kunna hoppa i från båten och simma bland akvariefiskar i det 30 gradiga vattnet. Orkansäsongen närmar sig och den 18 maj seglar vi därför vidare till Curacao, där vi har bokat plats för att lyfta båten i Curacao Marina över sommaren. Det är varmt och svettigt när vi försöker packa ihop allt i Elixir. Till slut säger vi hejdå till vår båt och våra seglarvänner för att sedan unna oss några hotellnätter innan vi flyger hem till Göteborg 1 juni.

Bonair

Snart framme vid Bonair.
Det är svårt att hitta bussar på Bonair. Istället är det hyrbilar som gäller. Tur att vi har cyklarna med oss.
Hurra! Immigration office och Customs office på samma ställe. Trevliga är de också.
Pelikanerna verkar trivas vid Bonairs marina och det gör vi också. Men efter att ha bunkrat och tvättat kör vi ut till en boj så att vi kan bada från båten igen.
Ödlor är det gott om.
Flygfoto över bojområdet på Bonair.
Elixir på boj.
Snart dags för middag med våra seglarvänner.
Papegojor bland kaktusarna.
Fler fåglar.
Ödla som försöker kamoflera sig.
Jollebryggan som vi använder på Bonair.
En fripassagerare vid jollebryggan.
Många åskådare när fisken rensas vid jollebryggan i Bonair.
En liten krabba som lyckats ta sig in utifrån till handfatet vid toaletten.
Att renovera hemma kan vara jobbigt emellanåt. Att renovera i båten medans man bor där är värre. Fantastiskt att då få ta jollen över till Lars och Cathrine på Tindra för att äta middagar ihop. Tack!❤️
Full koncentration för att göra middag i mörkret med hjälp av en pannlampa.
Tänk att man kan bli så glad över en välskött tvättanläggning.
Det finns så många nyheter för oss i affärerna.
Stundtals är det varmt. 48 grader utomhus och 34 grader inomhus. Tur att vattnet bara är 30 grader.
Här är det vanligt med en kaktushäck istället för staket.
Bonair har begränsat antalet kryssningsfartyg till ett åt gången. Tur är väl det för det märks när de är här.

Curacao

På väg in mot Wilemstadt. Vi behöver broöppning eftersom vi ska passera Drottning Emmas bro (Den gungande damen). Ett passande namn för denna flytande gångbro som är 167 meter lång.
Vy över bron.
Lite holländskt.
Vi cyklar till Immigrations och Customs office som ligger några kilometer ifrån varandra. Totalt tar det oss en halvdag att klarera in.
Där nere ligger Curacao Marine.
ödla modell större med taggar.
Nyinköpta fläktar. Inte billiga men så fantastiskt bra.
På marinan finns en palmhydda med plastsoffor och en gammal frysbox. Grymt lyxigt!
3 Viking Explorers båtar på rad; Misty Blue, Elixir och Copepod.
Det är varmt och svettigt att stå på land. Vi har inte mastat av men alla linor är urdragna och vi har täckt rullgenua och del av bom, fönster samt vinschar. Vi försöker också tvätta det mesta med ättika inomhus och packa alla mindre textilier i plastpåsar. Dynorna ligger kvar i båten, liksom segel, utombordare mm.
Jadå, det går att bo i båten nu också även om det inte är så kul. Ca 35 grader varmt och gott om mygg.
Utekväll efter båtfixande tillsammans med Misty Blue, Trivento och Yolo.
Elixir flyttas till ett tullområde över orkansäsongen.
De sista två nätterna lyxade vi till det och bodde på hotell. Skönt att slippa dela säng med flyttlådor, utombordare och mygg.
Vi åker med en väl coronasäkrad buss mot Mambo beach.
Sista dagen på Curacao innan flyget går. Lite småtrötta lägger vi oss i skuggan bland de andra turisterna. Äntligen dags för en Pina colada.
Mellanlandning i Amsterdam. Samma dag som vi åkte fick vi reda på att flyget från Amsterdam till Göteborg var inställt. Istället blev det ytterligare en mellanlandning i Stockholm innan vi kom hem. Superstressigt utan någon tidsmarginal. Vi hann precis med flygen, men det gjorde inte vårt bagage😞.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.