Kielkanalen – Cuxhaven – Helgoland

Kielkanalen

Från Als styr vi söderut mot Kiel genom Sönderborg. Vi lyckas precis hinna till broöppningen i Sönderborg och kan sedan segla till Kiel där vi bunkrar diesel och vatten i Laboe innan vi går över till slussarna i Holtenau. Det småregnar och väntan på att få komma in i slussarna känns lång.  Efter några timmar får vi slussa in i den gigantiskt stora slussen tillsammans med två andra segelbåtar. I år behöver vi inte betala någon slussavgift på grund av Coronan. Vid 20-tiden förtöjer vi utanför Tindra som ankrat lite bortanför Quarnbek i en ankringsvik. Hällregn på kvällen men torrt och trevligt inne i båten.😊

Holtenau sluss
Gott om plats i slussen
Sällan känns båten så stor som när man ska hoppa ner på kanten för att förtöja Elixir. Även om kanterna numera är försedda med galler är det spännande. Väl nere ska man sedan kravla sig upp igen. Allt gick bra och lite ringrostiga har vi nu ett fendersteg redo.

1 juli lämnar vi ankarviken och kör igenom hela Kielkanalen i ett svep. Tidigare år har vi stannat till vid Rhensburg som är väl värt ett besök men nu vill vi komma söderut så snart det går. Innan slussen Brunsbuttel känner vi att motorn vibrerar allt mer. Efter en snabb titt beslutar vi oss ändå för att gå till Cuxhaven och kommer dit vid 21-tiden, 64 M totalt idag.

Kielkanalen är 99 km lång och ganska bred.
Efter slussen i Brunsbuttel är vi ute i tidvattenland.
Utslussade i Rhensburg
Ja, vi vet! Det hade säkert varit smartare att vänta några timmar innan vi gick ut från slussarna för att slippa få några knops motström. Det tog helt klart några timmar extra innan vi nådde Cuxhaven.

Kort stopp i Cuxhaven

Kl 21 kan vi förtöja i Cuxhaven där vi har varit tidigare. Den här gången ska vi bara övernatta innan vi går vidare mot Helgoland. Sent på kvällen hittar Håkan saltvatten under motorn. Vi somnar runt 2-tiden och sätter klockan på halvsex för att passa tidvattnet till Helgoland. Tindra seglar iväg men vi ligger kvar så att Håkan kan titta vidare på motorn och renovera saltvattenpumpen. När det är gjort vid 9 tiden så seglar vi de 39M till Helgoland.

Bryggan i Cuxhaven
Saltvattenpump
Jag äter frukost och Håkan byter simring.

Några dagar på Helgoland

Innan vi förtöjer bunkrar vi diesel, 1 Euro per liter.
Förtöjda utanpå holländare som andra båt. Ganska gott om plats i år.
För oss är Helgoland uppdelat i shopping och pippifåglar. Så mycket shopping blev det inte den här gången men havssulorna var hemma, kul!
Havssula med eget staket när utrymmet inte råcker till.
Innan vi seglar vidare provianterar vi en del. Allt blir nerkört till båten.

4 kommentarer till “Kielkanalen – Cuxhaven – Helgoland”

  1. En del vänner undrar säkert hur man får tiden att gå när man seglar.
    Tyvärr är en “tidstjuv” båtmek, imponerad att ni fixade läckan på sjövattenpumpen så fort.

    1. Vi = Håkan lyckades byta kullager och simring ganska snabbt. Bra, men det kommer hela tiden nya saker som behöver som behöver lösas. Återkommer med mer info.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.